#2 Gdzieś pomiędzy jawą a rzeczywistością - "Uśpiona. Który to wariant rzeczywistości"


"który to już wariant?
ile ich jest w zanadrzu?
depersonalizacja staje się środkiem.
nie objawem.
i nie wynikiem.
jest kluczem.
i chyba już wiem do czego."

TYTUŁ: "Uśpiona"
AUTOR: Anka Mrówczyńska
GATUNEK: Thriller, sensacja, dramat, kryminał, thriller psychologiczny
WYDAWNICTWO: Psychoskok
PREMIERA: 26.11.2018 r.

W krótkiej na niecałe 200 stron opowieści poznajemy kilku głównych bohaterów:
- Majka - dziewczyna, która budzi się w szpitalu, nie pamiętając co się stało. Uciekając za nieznanymi bliżej przestępcami.
- Andrzej - chłopak, który zostaje zatrzymany przez policję za zabójstwo ojca. Przymusowo wstępuje w szeregi policji i zajmuje się "czarną robotą".
- Redaktor - młody dziennikarz szukający sposobu na wybicie się, pomaga dziewczynie w ucieczce.
- Rylski - szantażowany mężczyzna
-Komisarz - gliniarz przed pięćdziesiątką, nie lubiący za bardzo jakiejkolwiek pracy, wykorzystujący Szybkiego.
- Jagoda - dziewczyna z dobrego domu, poszukująca nowych przygód.
- Bromski - bezwzględny i brutalny prokurator, bez żadnych hamulców, wykorzystujący ludzi do własnych celów.


"Cały ten świat jest tylko kalejdoskopem w rękach Boga. A my jesteśmy małymi, kolorowymi szkiełkami. Dla niego to tylko zabawa, układanie za każdym razem nowych wzorków. A nam całe życia wywracają się do góry nogami."

Losy wszystkich bohaterów bardzo niespodziewanie się ze sobą łączą. Jak dla mnie głównymi bohaterami były Majka i Jagoda. Cała historia jest wyjątkowo pokręcona i momentami sama się w niej gubiłam. To daje niesamowity efekt tajemniczości, a samą książkę czyta się bardzo szybko. Oprócz tego w książce jest całe mnóstwo przemocy, zła, brutalności, grozy i psychozy. Cały czas coś się dzieje, a wydarzenia z przeszłości mieszają się z tymi obecnymi. 


" - W tym wierszu chciałam pokazać - zaczęła po wzięciu kilku głębokich wdechów - że moje "ja" rozpadło się na kawałki. Nie wiem, kim jestem. Czuję, że jakaś ważna część mnie wędruje gdzieś, a ja próbuję ją odnaleźć"

Jak dla mnie bardzo ciekawe były przemyślenia dziewczyny odnośnie jej życia. Tego co się w nim dzieje i jak radzi sobie sama z sobą. Te fragmenty przepełnione są autentycznością i dziwną niemocą bohaterki. 

Oprócz tego autorka pokazuje różnice PRL-owskiej przeszłości i demokratycznej współczesności. W świecie komuny panami "lokalnego" świata byli milicjanci i prokuratorzy, którzy wpływali na politykę. Z drugiej strony współczesność i rzeczywiste wydarzenia, takie jak: przepychanie ustaw czy zakaz wstępu dziennikarzy do sejmu.


Za książkę dziękuję Wydawnictwu Psychoskok

Komentarze

Popularne posty