#41 Nowe spojrzenie na literaturę w powieści "Pamiętnik księgarza"


TYTUŁ: "Pamiętnik księgarza"
AUTOR: Shaun Bythell
GATUNEK: biografia, autobiografia, pamiętnik
PREMIERA: 19.06.2019 r.
WYDAWNICTWO: Insygnis
MOJA OCENA: 7/10

Czy zastanawialiście się kiedyś jak wygląda codzienna praca w antykwariacie? Jeśli tak to książka na pewno przypadnie Wam do gustu!

Shaun Bythell opowiada swoje codzienne życie w antykwariacie. Jako młody chłopak postanawia odkupić go od pewnego starszego pana, który pragnął przejść na emeryturę. Jako początkująca osoba miał w sobie dużo zapału i chęci, aby The Book Shop stało się miejscem, gdzie chce przyjść każdy. Niestety po wielu latach jego chęci nieco opadły, a sam zmienił swoje nastawienie i myślenie o interesie, który coraz bardziej pod wpływem różnych bodźców się zmieniał. Chodzi głównie o internetową księgarnię - Amazon, która jest głównym konkurentem każdego antykwariusza. Ceny tam są bardzo zachęcające, a ludzie coraz częściej wolą zamówić książkę nawet nie wychodząc z domu. Shaun jest rozczarowany, że do antykwariatu przychodzi coraz mniej osób. Nie służy mu również rosnące zainteresowanie wszelkiego rodzaju czytnikami ebooków. Niejednokrotnie wyraża swoją opinię o tych dwóch głównych konkurentach. W książce opisuje różne zachowania klientów, ich nieznajomość literatury po którą przychodzą, narzekanie na za wysokie ceny (przecież na Amazonie można kupić taniej) i historie związane z tym dlaczego decydują się na sprzedaż całego swojego księgozbioru. Jedno jest pewne praca w antykwariacie wcale nie jest taka sielankowa jakby się mogło wydawać.

Jedno jest pewne, aby zostać antykwariuszem trzeba mieć ogromną wiedzę o literaturze i cierpliwość do zmieniającego się świata i upodobań klientów.

"Rozpoczęcie wypowiedzi od "Nie chcę być nieuprzejmy, ale...", to taki sam znak ostrzegawczy jak wprowadzenia w stylu: "Nie jestem rasistą, ale...". To bardzo proste: jeśli nie chcesz być nieuprzejmy, nie bądź nieuprzejmy. Jeśli nie jesteś rasistą, nie zachowuj się jak rasista."

Muszę przyznać, że książka trochę mnie zaskoczyła. Nigdy nie zastanawiałam się nad tym jak funkcjonują takie antykwariaty. Obawiam się, że jakbym chciała kupić jakąś książkę również zaczęłabym szukać jej w internecie, może to kwestia tego, że u mnie w okolicy nie ma żadnego antykwariatu. Sama jestem "za" czytaniem książek na czytnikach, nigdy nie pomyślałam jak odbija się to na innych. Księgarnie w swojej ofercie oferują książki papierowe, elektroniczne czy audiobooki. W antykwariatach natomiast znajdują się tylko książki, często bardzo cenne, ale dla niektórych niewystarczające. W dzisiejszych czasach, gdzie na rynek wypływają całe tony różnych książek, często trzeba się nagimnastykować, aby zdobyć coś wartego uwagi. Ale gdy już się to znajdzie, jest się zachwyconym. Ostatnimi czasy sama popłynęłam razem z wirem nowych książek zapominając o innych. Jednak, jako że są wakacje, mam nadzieję, że zaskoczę Was jakimiś starszymi książkami po które warto sięgnąć.

"W antykwariacie są tysiące książek niewątpliwej urody, a każda okładka to drzwi do nowej przygody."

Za egzemplarz, który rozjaśnił mi spojrzenie na literaturę dziękuję portalowi czytampierwszy.pl

Komentarze

  1. Koniecznie muszę przeczytać tę książkę bo już wiele o niej słyszałam.
    Pozdrawiam cieplutko 😀
    www.wspolczesnabiblioteka.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty